Τηλεματική και Ασφάλιση Αυτοκινήτων

37

Αυτοκίνητα χωρίς οδηγό που φτάνουν με ασφάλεια στον προορισμό τους, επικοινωνούν με φωτεινούς σηματοδότες ή ακόμα και μεταξύ τους.

Αυτά είναι μονάχα μερικά από τα οράματα του κλάδου τηλεματικής αυτοκινήτων. Ποιος θα είναι, όμως, ο αντίκτυπος των εξελίξεων αυτών στην ασφάλιση;

 

Του Jochen Friedrichs*
Πηγή: Munich Re Topics Magazine 1/2013

Η τηλεματική οχημάτων είναι ένας ταχύτατα αναπτυσσόμενος κλάδος. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν ολοένα και πιο εξεζητημένα τεχνικά συστήματα υποβοήθησης: GPS, αισθητήρες υπολογισμού απόστασης και συστήματα αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης έχουν εδώ και καιρό ενσωματωθεί στο βασικό εξοπλισμό οχημάτων υψηλών προδιαγραφών. Η λειτουργία “υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας” προκαλεί κραδασμούς στο τιμόνι, μόλις ο οδηγός περάσει πάνω από τη διαγράμμιση της λωρίδας κυκλοφορίας. Στο σκοτάδι, αισθητήρες υπερύθρων προβάλλουν μια εικόνα απευθείας στο παρμπρίζ, προειδοποιώντας τον οδηγό σε περίπτωση που υπάρχουν πεζοί στην άκρη του δρόμου. 

Πλέον, τα οχήματα αρχίζουν, όλο και περισσότερο, να επικοινωνούν με τον κόσμο γύρω τους. Τα συστήματα υποβοήθησης διασταύρωσης, για παράδειγμα, επικοινωνούν ασύρματα με τους φωτεινούς σηματοδότες, των οποίων οι κάμερες στέλνουν στα συστήματα υποβοήθησης του οχήματος δεδομένα για την ταχύτητα του οχήματος, την απόσταση από τη διασταύρωση και την κατεύθυνση κίνησης. Έτσι, προειδοποιούν τον οδηγό για τυχόν παραβίαση φωτεινού σηματοδότη ή επικίνδυνους ελιγμούς, ή προτείνουν την ενδεδειγμένη ταχύτητα προσέγγισης του σηματοδότη.

 

Το αυτοκίνητο γίνεται ειδήμων στην επικοινωνία
Ωστόσο, αυτό είναι μόνον η αρχή –υπάρχουν και άλλες εξελίξεις που πάνε ένα βήμα παραπέρα: υπάρχουν αρκετά ερευνητικά προγράμματα που μελετούν την επικοινωνία μεταξύ των οχημάτων. Στόχος είναι να ενσωματωθεί εκτενώς η ευφυΐα του οδηγού στο όχημα –χωρίς όμως το συνακόλουθο εγωισμό.
Στο μέλλον, τα οχήματα θα μπορούν να επικοινωνούν μεταξύ τους, ώστε να αποφεύγονται οι κυκλοφοριακές συμφορήσεις και τα ατυχήματα και να μειώνεται ακόμα περισσότερο η κόπωση των οδηγών.
Σε όσους δεν αρέσει το οδήγημα, μπορούν απλά να απολαμβάνουν τη διαδρομή. Στις ΗΠΑ, το “Google Car” επέδειξε με εντυπωσιακό τρόπο ότι τα αυτοκίνητα μπορούν επίσης να οδηγηθούν χωρίς τη βοήθεια του ανθρώπου. Πράγματι, το αυτοκίνητο χωρίς οδηγό έχει πάρει έγκριση για κυκλοφορία στους δημόσιους δρόμους στις πολιτείες Καλιφόρνια, Νεβάδα και Φλόριντα. Κατά την αρχική φάση, ωστόσο, θα πρέπει να βρίσκεται τουλάχιστον ένας οδηγός μέσα στο αυτοκίνητο, ώστε να παρέμβει αν χρειαστεί }κάτι σαν εκπαιδευτής οδηγών.

Ο αντίκτυπος στις ασφαλιστικές εταιρείες

Η τεχνολογική πρόοδος είναι ασταμάτητη. Η τηλεματική θα επηρεάσει ολοένα και περισσότερο τον τρόπο ζωής μας, αλλάζοντας τα επίπεδα εξάρτησής μας από την τεχνολογία, όπως και τις συνήθειές μας. Οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες παρακολουθούν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις τάσεις στην τηλεματική, εξακολουθούν όμως να αναζητούν τους τρόπους και τις παραμέτρους που θα τους επιτρέψουν να προσεγγίσουν τους νέους κινδύνους και τις νέες ευκαιρίες που παρουσιάζονται για τον κλάδο τους από τη νέα αυτή τεχνολογία. 

Ένα μικρό μαύρο πλαστικό κουτί, κρυμμένο βαθιά μέσα στην καρδιά του αυτοκινήτου, μπορεί να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού, βελτιώνοντας δραστικά την ικανότητα των ασφαλιστικών εταιρειών να αξιολογούν τόσο τους οδηγούς όσο και τα οχήματα, τουλάχιστον στην Ευρώπη. Στο πλαίσιο της νομοθετικής πρωτοβουλίας για την εισαγωγή του eCall, μέχρι το 2015 κάθε καινούργιο αυτοκίνητο στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα διαθέτει ένα μικρό αισθητήρα, ο οποίος, σε περίπτωση ατυχήματος, θα καλεί έναν αριθμό έκτακτης ανάγκης, ενεργοποιώντας ταυτόχρονα και την “αλυσίδα διάσωσης” της ασφαλιστικής εταιρείας.
Σε άλλες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως τυχόν ιατρικό πρόβλημα ή μηχανική βλάβη, ο οδηγός θα μπορεί να ενεργοποιήσει χειροκίνητα το eCall. Η ύπαρξη ενός κουτιού τηλεματικής στο όχημα θα βοηθούσε επίσης την ασφαλιστική εταιρεία στον εντοπισμό κλεμμένων αυτοκινήτων. Ενώ ο οδηγός δεν το αντιλαμβάνεται, οι αισθητήρες του κουτιού τηλεματικής συγκεντρώνουν διαρκώς δεδομένα για την οδηγική του/της συμπεριφορά –ανεκτίμητη πηγή πληροφοριών για συστήματα data mining.
Υπάρχουν πάμπολλες πιθανές εφαρμογές και τεράστιες δυνατότητες ασφάλισης με βάση στοιχεία τηλεματικής, όμως, είναι δύσκολο να εκτιμηθεί η επιτυχία της για τον ασφαλιστικό κλάδο. Το κρίσιμο ερώτημα είναι σε τελική ανάλυση: ποιος συλλέγει ποια δεδομένα και πώς.

  • Ποιος έχει πρόσβαση σε αυτά και τι πλεονεκτήματα μπορούν να εξασφαλίσουν οι κάτοχοι των ασφαλιστηρίων συμβολαίων από τα κουτιά τηλεματικής; 
  • Είναι οι πελάτες πραγματικά διατεθειμένοι να δώσουν οικειοθελώς τα προσωπικά τους δεδομένα για την ίδια τους την οδηγική συμπεριφορά; 
  • Τι μπορούν να προσφέρουν οι ασφαλιστικές εταιρείες σε αντάλλαγμα; 
  • Πόσο χαμηλά πρέπει να είναι τα βασισμένα σε στοιχεία τηλεματικής τιμολόγια, ώστε να είναι ελκυστικά στους ασφαλισμένους; 

Οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να λάβουν επίσης υπόψη τους το κατά πόσο το κόστος του νέου εξοπλισμού, των logistics, της εγκατάστασης και αφαίρεσης των κουτιών τηλεματικής, αξίζουν πραγματικά την προσπάθεια –ιδιαίτερα αν η τιμή είναι ο μόνος παράγων που αποτελεί κίνητρο για τους πελάτες.

Είναι τα βασισμένα σε στοιχεία τηλεματικής τιμολόγια κατάλληλα μόνο για τους νέους άνδρες;
Η εισαγωγή στην Ευρώπη της unisex τιμολόγησης έδωσε επίσης μία νέα ώθηση στη βασισμένη σε στοιχεία τηλεματικής ασφάλιση. Από τις αρχές του 2013, οι ευρωπαϊκές ασφαλιστικές εταιρείες δεν μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν το φύλο ως παράγοντα τιμολόγησης στην ασφάλιση αυτοκινήτου. Με τους παράγοντες τιμολόγησης, όμως, που χρησιμοποιούνται στη βασισμένη σε στοιχεία τηλεματικής ασφάλιση, μπορεί να παρατηρηθεί και να αξιολογηθεί η οδηγική συμπεριφορά του κάθε ασφαλισμένου με πολύ μεγάλη ακρίβεια. Έτσι προκύπτουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα, όπως αυτό της βρετανικής ασφαλιστικής εταιρείας βάσει τηλεματικής, της insurethebox. Ειδικότερα, αυτή η νέα εταιρεία σκοπεύει να δείξει ότι τα ασφάλιστρα είναι προσιτά, ακόμα και για μη έμπειρους νέους οδηγούς, αρκεί τα μέλη της συγκεκριμένης ομάδας στόχου να έχουν οδηγική συμπεριφορά καλύτερη από την πρότυπη. Ένα κουτί τηλεματικής τοποθετείται στα αυτοκίνητα και οι οδηγοί συλλέγουν «bonus μίλια», αν επιδεικνύουν αμυντική οδηγική συμπεριφορά, που συνυπολογίζονται για τη συμφωνηθείσα ετήσια οδηγική απόδοση που προβλέπεται στο ασφαλιστήριο. Η insurethebox στοχεύει κυρίως στη “γενιά του Facebook”, που έχει μεγάλη εξοικείωση με το διαδίκτυο.
Το σλόγκαν της είναι: «Δείξε ότι οδηγείς καλύτερα από το φίλο σου. Γλίτωσε χρήματα και ανάρτησε την επιτυχία σου στο Facebook». Η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προσθέτει τον παράγοντα της συναισθηματικότητας στην ασφάλιση ευθύνης αυτοκινήτου, την οποία συνήθως οι πελάτες αντιλαμβάνονται ως ένα σχετικά βασικό προϊόν.
Ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες στη Γερμανία δοκιμάζουν μία άλλη στρατηγική ασφάλισης με βάση την τηλεματική. Οι πελάτες της ΟeSA (Oeffentliche Versicherungen Sachsen Anhalt), για παράδειγμα, μπορούν να επιλέξουν την εγκατάσταση ενός “αισθητήρα σύγκρουσης” στο όχημά τους από την ασφαλιστική εταιρεία. Το OeSA Copilot πωλείται επιπλέον της κανονικής ασφάλισης αυτοκινήτου με μία μηνιαία χρέωση χρήσης για τα τρία χρόνια ισχύος του συμβολαίου.
Τα δύο αυτά προϊόντα παρουσιάζουν τη διαφοροποίηση ανάμεσα στη βασισμένη στα στοιχεία τηλεματικής τιμολόγηση και στο βασισμένο στην τηλεματική ασφαλιστικό προϊόν: η πρώτη λαμβάνει υπόψη τις τεχνικές δυνατότητες για τη διαμόρφωση και τον υπολογισμό της τιμής, ενώ προσφορές όπως το Copilot, που ουσιαστικά βασίζεται στην εισαγωγή του eCall, επηρεάζουν το εύρος της ζημιάς που υπόκειται ο πελάτης της ασφάλισης.

Κίνητρα αντί ποινών
Στην Ευρώπη, οι ασφαλιστικές εταιρείες τηλεματικής βασίζονται ολοένα και περισσότερο στα κουτιά τηλεματικής που τοποθετούνται στο αυτοκίνητο. Όταν πωλείται το αυτοκίνητο, μερικές φορές το κουτί πρέπει να αφαιρεθεί και να τοποθετηθεί στο καινούργιο. Αυτό, βέβαια, συνεπάγεται σημαντικό κόστος για την ασφαλιστική εταιρεία. Στη Βόρεια Αμερική, από την άλλη, τα προϊόντα τηλεματικής θεωρούνται ως ένας αποδεδειγμένος τρόπος ανάπτυξης επιμέρους τιμολόγησης για τον κάθε ασφαλισμένο και όχι πρωτίστως ως βοήθημα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Αντί για μαύρο κουτί, οι ασφαλιστικές εταιρείες χρησιμοποιούν ένα USB stick χαμηλού κόστους, το οποίο οι πελάτες τους συνδέουν απευθείας στη διεπαφή διαγνωστικού ελέγχου του αυτοκινήτου. Τα στοιχεία οδήγησης συγκεντρώνονται στο USB stick. Στο τέλος κάθε χρόνου, η ασφαλιστική εταιρεία χρησιμοποιεί τα συγκεντρωθέντα δεδομένα για να υπολογίσει τα ασφάλιστρα κατά την ανανέωση.
Μία από τις ηγέτιδες ασφαλιστικές εταιρείες τηλεματικής στις ΗΠΑ, η Progressive, προσφέρει έκπτωση έως 30% με το προϊόν “Snapshot”, αν τα αποθηκευμένα δεδομένα δείξουν ότι ο οδηγός επιβραδύνει αμυντικά, διανύει λιγότερα χιλιόμετρα από το μέσο οδηγό στην πολιτεία και χρησιμοποιεί σπάνια το αυτοκίνητο τις ώρες αιχμής ή από τα μεσάνυχτα μέχρι τις 4.00 π.μ.
Άλλες ασφαλιστικές εταιρείες στις ΗΠΑ, όπως η State Farm Insurance, βασίζονται στη χρήση smartphones. Η State Farm διαθέτει μία εφαρμογή με την οποία οι ασφαλισμένοι μπορούν να παρακολουθούν απευθείας την οδηγική τους συμπεριφορά. Έτσι, τα προϊόντα τηλεματικής είναι πιο κατανοητά στους πελάτες και αυτοί είναι σε θέση να παρακολουθούν ευκολότερα τις εξελίξεις οπουδήποτε κι αν βρίσκονται, μέσω του smartphone. Για την ασφαλιστική εταιρεία αυτό συνεπάγεται μία διευρυνόμενη ομάδα στόχο.

 

Σταθερά τιμολόγια έναντι PAYD
Οι εφαρμογές τηλεματικής, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ και τη Βρετανία, έχουν δώσει κίνητρο στις ασφαλιστικές εταιρείες ανά τον κόσμο να παρουσιάσουν βασισμένη σε στοιχεία τηλεματικής τιμολόγηση, όπως το “pay-as-you-drive” (PAYD). Ωστόσο, δεν έχει αποδειχθεί ακόμα ότι η βασισμένη σε στοιχεία τηλεματικής τιμολόγηση μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική και διαρκή μεταβολή των οδηγικών συνηθειών των χρηστών και σε μείωση των πιθανοτήτων εμφάνισης ζημιών.
Τα δεδομένα από τα τρέχοντα πιλοτικά έργα συχνά δεν είναι επαρκή, για να οδηγήσουν σε αξιόλογα ευρήματα, εφαρμόσιμα σε ένα πλήρες χαρτοφυλάκιο. Θα μπορούσε επίσης κανείς να υποθέσει ότι τα νέα, βασισμένα στην τηλεματική, τιμολόγια θα προσελκύσουν κυρίως αμυντικούς οδηγούς, που κάνουν λίγα σχετικά χιλιόμετρα, και ότι τα ευρήματα δεν μπορούν απλά να εφαρμοστούν σε όλους τους οδηγούς ενός χαρτοφυλακίου κατά συμπερασμό. Η γενική τάση προς σταθερά τιμολόγια σε σχεδόν όλες τις πτυχές της ζωής, όπως η κινητή τηλεφωνία, η πρόσβαση στο διαδίκτυο, “απεριόριστη κατανάλωση”, ή τα πακέτα διακοπών “όλα πληρωμένα”, μπορεί να αποδειχθεί ένα ακόμα εμπόδιο στην επέκταση των βασισμένων στην τηλεματική τιμολογίων. Γιατί να ακολουθήσουν άλλο δρόμο οι ασφαλιστικές εταιρείες; Ιδιαίτερα αν σκεφτεί κανείς ότι οι νεαροί οδηγοί –που έχουν μόλις πάρει την πρώτη γεύση της απεριόριστης ελευθερίας που προσφέρουν οι τέσσερις τροχοί– δεν θα νοιαστούν ιδιαίτερα για καλύτερη τιμολόγηση με ακρίβεια χιλιομέτρου, παρά τον περιορισμένο προϋπολογισμό τους. Η ίδια επιθυμία για σταθερά ετήσια ασφάλιστρα που μπορούν να υπολογιστούν εκ των προτέρων παρατηρείται επίσης και στους επαγγελματίες χρήστες, όπως τους διαχειριστές στόλων οχημάτων που έχουν στην αρχή του έτους ένα συγκεκριμένο προϋπολογισμό στη διάθεσή τους για την ασφάλιση του στόλου. Για πολλούς διαχειριστές στόλων, η ασφάλιση PAYD θα αποτελούσε ένα μη μετρήσιμο κίνδυνο, αν θα βρίσκονταν υποχρεωμένοι να καταβάλλουν επιπλέον ασφάλιστρα στη διάρκεια του έτους ή στο τέλος του.
Τα μοντέλα τιμολόγησης με βάση τη χρήση αποκτούν ενδιαφέρον μόνο όταν η σημαντικά χαμηλότερη χρήση παρέχει στους πελάτες ένα πλεονέκτημα κόστους σε σχέση με τη σταθερή τιμή. Αν τα μοντέλα αυτά εφαρμοστούν στην τιμολόγηση PAYD, θα είχαν ενδιαφέρον μόνο για τους πελάτες που διανύουν λίγα χιλιόμετρα. Όλοι οι άλλοι θα επέλεγαν την πλέον συμφέρουσα για εκείνους λύση: ένα μοντέλο σταθερής τιμής, που δεν θα απαιτούσε τροποποιήσεις στην οδηγική συμπεριφορά.

 

Ποιος πληρώνει για “Μεγάλα Δεδομένα”;
Για να δοθούν κίνητρα στους πελάτες να στραφούν προς ένα τιμολόγιο βασισμένο στην τηλεματική, τα ασφάλιστρα τηλεματικής θα πρέπει να ξεκινούν από πολύ χαμηλά. Στο σημερινό περιβάλλον χαμηλών ασφαλίστρων, αυτός είναι από μόνος του ένας από τους λόγους για τους οποίους δεν υπάρχει προοπτική για πολύ χαμηλά ασφάλιστρα βασισμένα στην τηλεματική.
Μία επιπλέον πτυχή είναι το υψηλό κόστος υλοποίησης του εξοπλισμού που χρειάζονται οι ασφαλιστικές εταιρείες, για να διαχειριστούν τη συνεχή ροή δεδομένων που παράγουν τα κουτιά τηλεματικής. Η διαχείριση μεγάλων ποσοτήτων δεδομένων, η ενσωμάτωση των νέων αυτών παραγόντων τιμολόγησης στα υφιστάμενα συστήματα και ο συνυπολογισμός όλων των δεδομένων χρηστών που συλλέγονται καθημερινά, επιβαρύνουν το διοικητικό κόστος της ασφαλιστικής εταιρείας, το οποίο θα πρέπει να μετακυλιθεί σε όλα τα ασφάλιστρα του χαρτοφυλακίου. Ανάλογα με την επικρατούσα κατάσταση στην αγορά, αυτό μπορεί να μην είναι πάντα εφικτό.
Εφαρμογές τηλεματικής όπως οι eCall/Copilot, που περιγράφονται παραπάνω, συχνά δεν έχουν καμία σχέση με το κεντρικό προϊόν της ασφαλιστικής εταιρείας –δηλαδή, την παροχή ασφαλιστικής κάλυψης– και πωλούνται ως νομικά ξεχωριστή σύμβαση παροχής υπηρεσιών. Καθώς μερικές ασφαλιστικές εταιρείες δεν επιθυμούν αλλά ούτε και έχουν τη δυνατότητα τόσο να παρέχουν υπηρεσίες Logistics όσο και να είναι προμηθευτές εξοπλισμού, συνήθως αναζητούν έναν συνεργάτη για προϊόντα τηλεματικής, όπως το eCall.
Οι συνεργάτες, ωστόσο, μπορούν γρήγορα να μετεξελιχθούν σε ανταγωνιστές, καθώς και άλλοι φορείς της αγοράς, όπως οι λέσχες αυτοκινήτων, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής, εταιρείες μακροχρόνιας μίσθωσης, ήδη αναπτύσσουν τα δικά τους προϊόντα ασφάλισης με βάση την τηλεματική.

 

Βελτιστοποίηση χαρτοφυλακίου: Εστιάζοντας στο βασικό προϊόν
Στις περισσότερες αγορές, η ασφάλιση αυτοκινήτου κατέχει τη μερίδα του λέοντος στην ασφάλιση περιουσίας και ζημιών. Ωστόσο, δεν καταφέρνουν όλες οι ασφαλιστικές εταιρείες να έχουν έναν κερδοφόρο κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου. Παρόλο που η βασισμένη στην τηλεματική ασφάλιση παρέχει νέες ευκαιρίες μακροπρόθεσμα, οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να προσπαθήσουν να βελτιστοποιήσουν αποτελεσματικά τα χαρτοφυλάκιά τους βραχυπρόθεσμα. Με οικονομική ευρωστία και αποτελεσματικές διαδικασίες, οι ασφαλιστικές εταιρείες θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις νέες ευκαιρίες και προκλήσεις που παρουσιάζει η τηλεματική –αυτά σε μερικά χρόνια, όταν η τεχνολογία θα έχει διαδοθεί ευρέως σε ικανοποιητικό βαθμό, θα έχει γίνει αποδεκτή από τους πελάτες και η εισαγωγή τιμολογίων βασισμένων στην τηλεματική θα έχει νόημα και από αναλογιστικής άποψης. Μέχρι τότε, οι εμπειρογνώμονες της μονάδας Motor Consulting Unit της Munich Re θα συνεχίσουν να παρακολουθούν τις εξελίξεις την τηλεματική, παρέχοντας υποστήριξη στην ανάπτυξη και υλοποίηση στρατηγικών.

 

 eCall – Η κλήση που σώζει ζωές

1. Εντοπισμός θέσης

Η ακριβής θέση του ατυχήματος προσδιορίζεται μέσω δορυφορικού εντοπισμού θέσης και κινητού τηλεφώνου και στη συνέχεια το eCall μεταδίδει τη θέση στο πλησιέστερο κέντρο κλήσεων έκτακτης ανάγκης. Με την κλήση παρέχονται περισσότερες πληροφορίες, όπως η κατεύθυνση κίνησης και ο τύπος του οχήματος.

2. Κλήση έκτακτης ανάγκης

Μία κλήση έκτακτης ανάγκης (eCall) πραγματοποιείται αυτομάτως από το αυτοκίνητο μόλις οι αισθητήρες του (π.χ. οι αισθητήρες του αερόσακου) καταγράψουν σοβαρό ατύχημα. Επιπλέον, οποιοσδήποτε επιβάτης μπορεί να πραγματοποιήσει χειροκίνητα μία eCall, πατώντας ένα ειδικό κουμπί στο αυτοκίνητο.

3. Κέντρο κλήσεων έκτακτης ανάγκης (PSAP)

Αναγνωρίζεται η κλήση eCall και η τοποθεσία του ατυχήματος εμφανίζεται σε μία οθόνη. Ένας εκπαιδευμένος χειριστής προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον καταχωρημένο οδηγό στο κινητό του τηλέφωνο για να συγκεντρώσει πληροφορίες. Αν δεν υπάρχει απάντηση, ειδοποιούνται αμέσως οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης.

4. Ταχύτερη βοήθεια

Χάρη στην άμεση ενημέρωση αναφορικά με την τοποθεσία του ατυχήματος, οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (π.χ. ασθενοφόρο, πυροσβεστική, αστυνομία) καταφτάνουν πολύ γρηγορότερα. Εξοικονόμηση χρόνου σημαίνει ότι σώζονται περισσότερες ζωές.

Σε περίπτωση σύγκρουσης, ένα αυτοκίνητο εξοπλισμένο με eCall καλεί αυτομάτως το πλησιέστερο κέντρο κλήσεων έκτακτης ανάγκης. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, χάρη στο eCall ο χρόνος απόκρισης των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης μπορεί να μειωθεί κατά 50% στην επαρχία και 60% σε δομημένες περιοχές.

Χάρη στην ταχύτερη απόκριση, θα μπορούν να σώζονται εκατοντάδες ζωές στην ΕΕ κάθε χρόνο.  Επίσης, σε δεκάδες χιλιάδες περιπτώσεις η σοβαρότητα των τραυματισμών θα είναι σημαντικά μικρότερη. Καθώς το eCall βρίσκεται σε αδράνεια σε κανονικές συνθήκες, δεν επιτρέπει τον εντοπισμό του αυτοκινήτου, παρά μόνο σε έκτακτη ανάγκη.

Σύστημα υποβοήθησης διασταυρώσεων – Ποτέ ξανά με κόκκινο

Διάφοροι κατασκευαστές αυτοκινήτων αναπτύσσουν τεχνολογίες ασφάλειας για την υποβοήθηση οδηγών σε καταστάσεις που μπορεί να γίνει κάποιο λάθος. Το σύστημα υποβοήθησης διασταυρώσεων της Volkswagen προειδοποιεί τον οδηγό αν πρόκειται να περάσει με κόκκινο ή για επικίνδυνους ελιγμούς. Το σύστημα μπορεί επίσης να προτείνει την ιδανική ταχύτητα για διέλευση από σηματοδότες ή κατά την προσέγγιση κόκκινου σηματοδότη. 

 

Τηλεματική – Μία λέξη, πολλές εφαρμογές

Ο όρος τηλεματική αναφέρεται στην τεχνολογία που συνδέει τις τηλεπικοινωνίες με την πληροφορική. Τα smartphones (iPhone, BlackBerry, κ.λπ.) έχουν από καιρό μετατρέψει το νέο αυτό κλάδο των επιστημών της πληροφορίας σε μία μαζική αγορά.
Η τηλεματική οχημάτων σχετίζεται με τη χρήση της τηλεματικής στην κυκλοφορία και την αυτοκινητοβιομηχανία. Σε πολλές χώρες, υπάρχουν πολλές υπηρεσίες που ήδη παρέχονται μέσω λύσεων τηλεματικής ή βρίσκονται στη φάση δοκιμών. Σε αυτές περιλαμβάνονται η διαχείριση κυκλοφορίας (συλλογή τελών διοδίων) ή ή βελτιστοποίηση της διαχείρισης κόστους και ο σχεδιασμός δρομολογίων στους στόλους επαγγελματικών οχημάτων με τη χρήση συστημάτων πληροφόρησης υποβοηθούμενων από GPS.
Η τηλεματική στην ασφάλιση έχει να κάνει με όλες τις εφαρμογές, με τις οποίες ο ασφαλιστικός κλάδος προσπαθεί να εξασφαλίσει περισσότερα οφέλη για τους πελάτες ή να επηρεάσει την ατομική συμπεριφορά του κάθε ασφαλισμένου απέναντι στον κίνδυνο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα βασισμένα στην τηλεματική ασφαλιστικά προϊόντα eCall ή Copilot και η βασισμένη στην τηλεματική τιμολόγηση, όπως αυτή που προσφέρει η insurethebox (www.insurethebox.com) στη Βρετανία ή το προϊόν “Snapshot” της Progressive (www.progressive.com) στις ΗΠΑ.

*Ο Jochen Friedrichs είναι Ανώτατος Σύμβουλος στη μονάδα Motor Consulting Unit (MCU) της Munich Re, και παρέχει συμβουλές σε πελάτες αναφορικά με τη διαχείριση στόλων και επαγγελματικών οχημάτων, τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και την τηλεματική στην ασφάλιση.