Δ. Γαβαλάκης: Θέλουμε δίπλα μας τη ΔΕΙΑ, την ΕΑΕΕ και το υπουργείο, όχι από αδυναμία αλλά από άποψη

685
Γαβαλάκης Δημήτρης ΠΣΣΑΣ

Με ξεκάθαρες απόψεις και στόχους, άνθρωπος των συνθέσεων και όχι των αντιθέσεων, ο Δημήτρης Γαβαλάκης θεωρεί ότι, με χαμηλούς τόνους και ισχυρή επιχειρηματολογία, η διαμεσολάβηση μπορεί να πετύχει πολύ περισσότερα.

Ολοκληρώνοντας τη 2η θητεία του στην ΕΑΔΕ και διανύοντας τον 5ο, επιτυχημένο εκ του αποτελέσματος, χρόνο ως Πρόεδρος του ΠΣΣΑΣ, μας μιλά, στη συνέντευξη που ακολουθεί, για όσα επιτεύχθηκαν, αλλά και για τις προτεραιότητες και τους στόχους που έχει θέσει η ασφαλιστική διαμεσολάβηση για τον χρόνο που μόλις ξεκίνησε. Όπως υποστηρίζει για την επίτευξή τους χρειάζεται, αφενός, κοινή συμπόρευση όλων των σωματείων της διαμεσολάβησης και, αφετέρου, διάλογος και συνεννόηση, όλων: διαμεσολάβησης, ΔΕΙΑ, ΕΑΕΕ και υπουργείου.

Συνέντευξη στη Δήμητρα Καζάντζα

Κύριε Γαβαλάκη, διανύετε την 3η σας θητεία στον ΠΣΣΑΣ και μόλις ολοκληρώσατε τη 2η θητεία σας στην ΕΑΔΕ. Τι έχετε αποκομίσει από αυτές;
Δ.Γ.: Έχω μια εξαιρετική συνεργασία τόσο με τα μέλη του ΔΣ του ΠΣΣΑΣ όσο και με τους προέδρους των υπόλοιπων σωματείων στην ΕΑΔΕ. Δεν ξέρω αν ήταν σύμπτωση ή υπάρχει πραγματικά αυτή την περίοδο ένας ιδιαίτερα υγιής τρόπος στην εκπροσώπηση, αλλά πραγματικά το επίπεδο του διαλόγου ήταν υψηλό, με ανθρώπους που προηγουμένως είχαν μελετήσει σε βάθος τα θέματα που έρχονταν προς συζήτηση και είχαν άποψη. Δεν θα πω ότι όλα ήταν ιδανικά. Σαφώς υπήρχαν και διαφωνίες. Ωστόσο, προσπαθήσαμε και, με αμοιβαίες υποχωρήσεις και σύνθεση απόψεων, νομίζω ότι καταφέραμε να έχουμε κοινές θέσεις για προβλήματα που στο κάτω κάτω της γραφής είναι κοινά, και να βγει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Άλλωστε, ειδικά στην ΕΑΔΕ, το ίδιο το καταστατικό προβλέπει ότι πρέπει να υπάρχει ομοφωνία, για να λάβουμε μια απόφαση.

Θα θέλατε να μας κάνετε μία ανασκόπηση των πεπραγμένων όλο αυτό το διάστημα; Σε ποιους άξονες κινηθήκατε, τόσο στον ΠΣΣΑΣ όσο και στην ΕΑΔΕ;
Δ.Γ.: Δουλέψαμε επάνω σε τρεις βασικούς πυλώνες. Ο ένας είναι, προφανώς, η εκπροσώπηση του κλάδου των διαμεσολαβούντων στις διαβουλεύσεις με την ΕΑΕΕ και τους εποπτικούς και πολιτειακούς φορείς (ΔΕΙΑ, υπουργεία). Ο δεύτερος είναι η εξωστρέφεια. Προσπαθήσαμε να κάνουμε πράγματα που να δείχνουν προς τα έξω την αξία αλλά και τα προβλήματα του επαγγέλματός μας. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήσαμε διάφορες δράσεις. Να αναφέρω ενδεικτικά τον κύκλο των 3 εκδηλώσεων της ΕΑΔΕ με την στήριξη των Επιμελητηρίων για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, που είχε πολύ μεγάλη ανταπόκριση, και το ότι καταφέραμε να έχουμε περισσότερο χώρο και χρόνο στα μέσα ενημέρωσης, για να προβάλλουμε τις θέσεις μας, κάτι που 10 χρόνια πριν ήταν αδιανόητο. Ο τρίτος πυλώνας, που αφορά κυρίως στον ΠΣΣΑΣ, είχε να κάνει με διάφορες δράσεις που αναβαθμίζουν τον ρόλο μας ως συντονιστές.

Ας ξεκινήσουμε με τον ΠΣΣΑΣ. Τι έχει επιτευχθεί αυτά τα πέντε χρόνια;
Δ.Γ.: Σε επίπεδο εκπροσώπησης κάτι που θεωρώ ότι πετύχαμε και δεν είναι τόσο γνωστό, είναι ότι πείσαμε την ΤτΕ να προσθέσει στην απόφαση της ΕΠΑΘ για την πιστοποίηση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών την προϋπόθεση ότι, για να γίνει κάποιος συντονιστής, πρέπει να έχει κάποια χρόνια εμπειρίας. Στο αρχικό κείμενο, όπως ίσως θυμάστε, παρά τις διαφορετικές μας θέσεις κατά τη διαβούλευση, ο ασφαλιστικός σύμβουλος είχε το τυπικό δικαίωμα να είναι και συντονιστής από την πρώτη μέρα. Ωστόσο, δεν έχει την εμπειρία που χρειάζεται για να επιλέξει, να εκπαιδεύσει και να παρακολουθήσει την εξέλιξη ενός ασφαλιστή. Εμείς θεωρούσαμε –και αυτό ήταν το βασικό μας αίτημα στην ΤτΕ– ότι ο συντονιστής πρέπει να έχει περισσότερα προσόντα από αυτούς που καλούνταν να εκπαιδεύσει. Κι αφού, όπως μας έλεγε η ΤτΕ, δεν μπορεί να πιστοποιήσει την ικανότητα του μάνατζμεντ, πετύχαμε τουλάχιστον να υπάρχει η προϋπόθεση της εμπειρίας.
Σε επίπεδο δράσεων για τα μέλη μας, καταρχάς, δημιουργήσαμε το παράρτημα της GAMA Hellas, με πρώτο Πρόεδρο τον Κλέαρχο Πεφάνιο και νυν τον Γενικό Γραμματέα του ΠΣΣΑΣ, Γιάννη Τοζακίδη, και έχουμε φέρει στην Ελλάδα πολύ σημαντικούς εισηγητές από την Αμερική, που μας βοηθούν να αναπτύξουμε το γνωστικό μας υπόβαθρο και να εξελίξουμε τη δουλειά μας. Παράλληλα, συνεργαζόμαστε με το ΕΙΑΣ, γιατί το θεωρούμε πολύ σημαντικό για την αναβάθμιση του ασφαλιστικού κλάδου. Φτιάξαμε, επίσης, ένα κανάλι στο youtube. Εκεί μπορεί να δει κανείς το έργο που έχει γίνει από τον Σύνδεσμο όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και ενδιαφέρουσες εισηγήσεις, παλαιότερες και νεότερες, που οι συνάδελφοι μπορούν να τις αξιολογήσουν και ό,τι θεωρούν χρήσιμο να το αξιοποιούν στη δουλειά τους.
Ιδιαίτερη επιτυχία είχε η σκέψη που είχαμε να διοργανώνουμε εκπαιδευτικά εργαστήρια για τα μέλη του Συνδέσμου. Κάθε φορά επιλέγεται ένα θέμα προς συζήτηση, για παράδειγμα «ηγεσία σε περίοδο κρίσης», «στελέχωση», κ.ά., και δύο ή τρεις συντονιστές αναλαμβάνουν να κάνουν μια εισήγηση. Στη συνέχεια αναπτύσσεται διάλογος μεταξύ των συμμετεχόντων για τις βέλτιστες πρακτικές που πρέπει να ακολουθούνται, αλλά και τα λάθη που γίνονται, ανεξάρτητα από τις εταιρείες που ο καθένας εκπροσωπεί. Για το 2017 προγραμματίζουμε άλλες δύο, τουλάχιστον, συναντήσεις.
Επιπλέον, καθιερώσαμε τον θεσμό της αξιολόγησης του Δ.Σ., ο οποίος γίνεται στο μέσο κάθε θητείας. Ο σκοπός μας είναι να προωθηθούν με τον καλύτερο τρόπο τα ζητήματα που μας απασχολούν ως επαγγελματίες. Γι’ αυτό ζητάμε από τα μέλη μας, αφενός, να βαθμολογήσουν το έργο μας –και πρέπει να πω ότι μας τιμά ιδιαίτερα η θετική τους βαθμολογία– και, αφετέρου, να καταθέσουν τις αντιπροτάσεις τους –και υπήρξαν αρκετές εποικοδομητικές προτάσεις τις οποίες υιοθετήσαμε.
Τέλος, δημιουργήσαμε μία εφαρμογή στην ιστοσελίδα μας, προκειμένου να καταγράψουμε πανελλαδικά τους ενεργούς συντονιστές, να δούμε ποιο είναι το προφίλ τους και ποια είναι η τάση –γιατί όπως γνωρίζετε είναι πολλοί εκείνοι που τα τελευταία χρόνια έχουν μεταπηδήσει στο ελεύθερο πρακτορειακό ή μεσιτικό δίκτυο.

Πιστεύετε ότι τόσο στον ΠΣΣΑΣ όσο και στα υπόλοιπα σωματεία της διαμεσολάβησης εκπροσωπείται το σύνολο των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών της χώρας; Η ΤτΕ τους υπολογίζει σε περίπου 10.000. Είναι όλοι αυτοί μέλη των συλλόγων σας;
Δ.Γ.: Το πόσοι είναι πραγματικά οι διαμεσολαβητές στην Ελλάδα είναι ένα ερώτημα. Γιατί είναι λίγο δύσκολο να τους μετρήσουμε και πολύ δύσκολο να τους κατηγοριοποιήσουμε. Τα Επιμελητήρια, που έχουν την ευθύνη διαχείρισης του μητρώου, δεν έχουν όλα το ίδιο επίπεδο μηχανογράφησης ούτε και είναι μεταξύ τους συνδεδεμένα. Είναι και ευρωπαϊκή υποχρέωσή μας και αίτημα της διαμεσολάβησης, εδώ και δύο χρόνια, η δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου διαμεσολαβούντων, για να ξέρουμε πόσοι είμαστε και με ποιες ιδιότητες δραστηριοποιείται και πού συνδέεται ως φυσικό πρόσωπο ο καθένας. Γιατί μπορεί κάποιος να είναι εγγεγραμμένος στο επιμελητήριο με περισσότερες από μία ιδιότητες (ασφαλιστικός σύμβουλος, συντονιστής, πράκτορας).
Τώρα, όσον αφορά το πόσοι εκπροσωπούνται στα σωματεία, μπορώ να μιλήσω μόνο για τον ΠΣΣΑΣ.
Πριν πέντε χρόνια, τα μέλη μας ανέρχονταν σε 400, αλλά η δυναμική του συνδέσμου, δηλαδή τα ταμειακώς ενήμερα μέλη, ήταν μόνο 100. Σήμερα, έχουμε καταφέρει να έχουμε 200 μέλη ταμειακώς ενήμερα και αυτό οφείλεται τόσο στις προσπάθειες των μελών του ΔΣ όσο και στην εξωστρέφεια και τις δράσεις που έχουμε καθιερώσει. Θεωρώ ότι αυτό είναι επίτευγμα για έναν πανελλήνιο σύνδεσμο –και τονίζω το πανελλήνιος, γιατί σίγουρα δεν έχουμε άμεση πρόσβαση σε όλους τους συντονιστές που δραστηριοποιούνται στην επαρχία, αν και έχουμε δημιουργήσει τοπικές επιτροπές.
Εκτιμούμε ότι είμαστε γύρω στους 1.000, αλλά για να μπορέσουμε να δώσουμε ένα ασφαλές νούμερο θα βοηθούσε πολύ η ολοκλήρωση της απογραφής, αλλά και η δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου διαμεσολαβητών.
Πιστεύω ότι κι άλλος κόσμος θα έρθει κοντά μας, όταν βλέπει ότι καταγράφεται η άποψή του, ότι παίρνει πληροφόρηση και αξία, και αναδεικνύεται το επάγγελμά του.  

Είναι και ευρωπαϊκή υποχρέωσή μας και αίτημα της διαμεσολάβησης, εδώ και δύο χρόνια, η δημιουργία ενός ενιαίου μητρώου διαμεσολαβούντων, για να ξέρουμε πόσοι είμαστε και με ποιες ιδιότητες δραστηριοποιείται και πού συνδέεται ως φυσικό πρόσωπο ο καθένας.

Αναφέρατε στην αρχή της συζήτησής μας ότι τα προβλήματα της διαμεσολάβησης είναι κοινά. Ωστόσο, βλέπουμε ότι υπάρχει ένας πολυκερματισμός δυνάμεων (τέσσερα πανελλαδικά σωματεία και πολύ περισσότερα τοπικά). Πόσο βοηθάει αυτός ο πολυκερματισμός στην αντιμετώπιση των προβλημάτων;
Δ.Γ.: Υπάρχουν τέσσερις διακριτές βαθμίδες, που περιγράφονται από τη νομοθεσία: ο ασφαλιστικός σύμβουλος, ο συντονιστής, ο πράκτορας και ο μεσίτης. Έχουν διαφορετική πιστοποίηση και φυσικά ρόλο. παλιότερα, διέφεραν και ως προς τον τρόπο δουλειάς και ως προς τους κλάδους που εστίαζαν (Γενικές οι πράκτορες, Ζωής οι ασφαλιστές). Αυτό εκφράστηκε και στα σωματεία που δημιουργήθηκαν (ΠΣΑΣ, ΠΣΣΑΣ, ΠΟΑΔ, ΣΕΜΑ). Στην ΕΑΔΕ εκπροσωπούνται όλες οι τάσεις της διαμεσολάβησης, όπως αυτές εκφράζονται από τα παραπάνω σωματεία. Ταυτόχρονα όμως, και είναι απόλυτα φυσικό, αναπτύσσονται κατά τόπους σωματεία μικτά, λόγω του μικρού όγκου ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.  Όλα αυτά τα σωματεία κάνουν πολλή δουλειά στους νομούς που δραστηριοποιούνται και, αν έρθουν πιο κοντά στην κεντρική εκπροσώπηση της διαμεσολάβησης, θεωρούμε ότι θα μπορέσουμε να κάνουμε ακόμα περισσότερα πράγματα. Εκεί στόχευε και η ενέργειά μας να πραγματοποιήσουμε συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας σε είκοσι πόλεις ταυτόχρονα. Θέλαμε να τονίσουμε ότι οι αθέμιτες πρακτικές είναι ένα πρόβλημα που αφορά όλη την Ελλάδα. Ο καθένας είναι στον δικό του τόπο, με τα δικά του επιμέρους προβλήματα, αλλά υπάρχουν και προβλήματα που αφορούν όλους και τα αντιμετωπίζουμε συντονισμένα όλοι μαζί.

Πάντως, είναι γεγονός ότι οι περισσότεροι συνάδελφοί σας στην επαρχία αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τους “Αθηναίους”…
Δ.Γ.: Το έχουμε διαπιστώσει. Γι’ αυτό και ο τρόπος που έχουμε ξεκινήσει τις επαφές ως ΕΑΔΕ είναι πολύ προσεκτικός, για να μη νομίζει κανείς ότι θέλουμε να τους υποβαθμίσουμε. Πιστεύουμε ότι έχουμε να πάρουμε και να δώσουμε πολλά. Εμείς μπορούμε να τους δώσουμε πρόσβαση στις πληροφορίες που έχουμε από την επαφή μας στο BIPAR, την ευρωπαϊκή ομοσπονδία μας, ή κατά τις διαβουλεύσεις μας με την ΤτΕ, την πολιτεία ή την
ΕΑΕΕ, ώστε να φτάνει σωστά η πληροφορία, να γνωρίζουν όλες τις πτυχές των εκάστοτε ζητημάτων και να μπορεί στη συνέχεια να γίνεται η ζύμωση της άποψης και των προτάσεων. Η σωστή πληροφόρηση νομίζω ότι είναι πολύ σημαντική. Αλλιώς, εύκολα δημιουργούνται μύθοι, εύκολα κάποιος αναπαράγει κάτι που μπορεί να μην είναι κατ’ ανάγκη έτσι. Και, δυστυχώς, έχουμε αρκετά παραδείγματα.
Τα τοπικά σωματεία από τη μεριά τους μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στο να γνωρίσουν τον κλάδο και τα προβλήματά του όλοι οι βουλευτές του ελληνικού κοινοβουλίου και έτσι να έχουμε τη στήριξή τους, όταν θέματα που μας αφορούν, όπως η IDD, πάνε προς ψήφιση στη Βουλή.

Κυρίαρχο θέμα τη χρονιά που πέρασε ήταν και το ασφαλιστικό-φορολογικό…
Δ.Γ.: Το φορολογικό είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, γιατί ενώ είμαστε ελεύθεροι επαγγελματίες, έχουμε συνθήκες αμοιβής μισθωτού. Δεν μπορούμε, δηλαδή, να υποκρύψουμε εισόδημα. Την ίδια στιγμή, δεν είμαστε γνωστοί ως επαγγελματική ομάδα και δεν είχαμε ποτέ την ισχύ που είχαν άλλες επαγγελματικές ομάδες, να πιέσουν ή να επηρεάσουν τη νομοθετική και την εκτελεστική εξουσία. Έτσι, είχαμε πάντα προβλήματα που έμεναν συνήθως άλυτα. Αυτό βέβαια που γίνεται σήμερα, δεν έχει προηγούμενο. 27% εισφορές για σύνταξη και υγεία στα καθαρά κέρδη, ανεξαρτήτως ύψους εισοδήματος και κλίμακας, είναι αδιανόητο και δεν ισχύει πουθενά στην Ευρώπη ή, αν ισχύει, αφορά τα πολύ υψηλά εισοδήματα. Δώσαμε ό,τι ενέργεια είχαμε το πρώτο τετράμηνο πριν την ψήφιση. Είδαμε υπουργούς, καταθέσαμε υπομνήματα, καταφέραμε να βγούμε στα Μέσα και να έχει προβολή το θέμα, μέχρι και διαδηλωτές γίναμε, αλλά, δυστυχώς, ήταν μια ειλημμένη απόφαση για συγκεκριμένους λόγους και προφανώς κανείς δεν θα έκανε εξαιρέσεις για μας. Συνεχίζουμε όμως να το παλεύουμε. Εξετάζουμε το ενδεχόμενο μήπως κινηθούμε νομικά, για να κριθούν κάποια στοιχεία του νόμου αντισυνταγματικά, και βεβαίως, θα συνεχίσουμε τις πιέσεις προς την πολιτική ηγεσία, ελπίζοντας ότι η επόμενη κυβέρνηση θα αλλάξει τον νόμο ή η νυν θα πεισθεί από τις συνέπειες της εφαρμογής ότι έχει λάθος. Γιατί μπορεί ο νέος νόμος να διορθώνει κάποιες αδικίες που είχε το παλαιό σύστημα, αλλά δημιουργεί πολλές νέες. Οι μόνοι που θα έχουν ελάφρυνση είναι οι νεοεισερχόμενοι στο επάγγελμα, αλλά κι αυτοί μόνο για τον πρώτο-δεύτερο χρόνο. Ο μεγάλος όγκος των ανθρώπων του κλάδου έχει εισοδήματα 30-60 χιλιάδες και αυτοί καλούνται να πληρώσουν 5-6 χιλιάδες ευρώ περισσότερα μέσα σε ένα χρόνο. Αυτούς τους ανθρώπους πραγματικά τους καταστρέφει. Θεωρώ ότι, για να πετύχουμε μια ανατροπή, χρειάζεται να ενώσουμε δυνάμεις όχι μόνο με τα τοπικά σωματεία αλλά και με την ΕΑΕΕ, και ήδη γίνονται κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Θεωρείτε ότι ως σωματεία έχετε κάνει ό,τι ήταν δυνατόν και τότε με τις Ασπίς και Commercial και τώρα με την International Life, για να προστατεύσετε τους συναδέλφους σας, τους καταναλωτές, την ίδια την αγορά, ή υπάρχουν και πράγματα που θα μπορούσαν να γίνουν και δεν έγιναν;
Δ.Γ.: Σίγουρα, εχθρός του καλού είναι πάντα το καλύτερο. Να ξέρετε, βέβαια, ότι τα σωματεία και η ΕΑΔΕ ως συντονιστικό όργανο δεν δημοσιοποιούμε πάντα ό,τι κάνουμε. Κι αυτό γιατί, μερικές φορές, ειδικά όταν η διαπραγμάτευση δεν έχει ολοκληρωθεί, η δημοσιοποίηση ενός θέματος μπορεί να φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα. Άλλωστε, το ζητούμενο δεν είναι η προβολή τού τι κάνουμε, αλλά να φέρουμε αποτέλεσμα.
Τώρα, όσον αφορά τις τρεις εταιρείες, στην περίπτωση της Ασπίς και της Commercial, λειτουργήσαμε υποστηρικτικά, αφήνοντας την πρωτοβουλία στους Συλλόγους Ζημιωθέντων, γιατί το θέμα τους αφορούσε άμεσα. Στην περίπτωση της International, και πάντα στο επίπεδο των προτεραιοτήτων που έχουμε ως διαμεσολαβούντες, ενάμιση χρόνο τώρα, συζητάμε θεσμικά με την ΕΑΕΕ και την ΤτΕ και έχουμε καταθέσει τις απόψεις και τις προτάσεις μας. Βεβαίως, το πρόβλημα είναι αρκετά τεχνικό κι εμείς ούτε την πληροφόρηση έχουμε ούτε είμαστε ειδικοί, για να ξέρουμε το μέγεθος και το βάθος του προβλήματος. Στις επαφές με την εποπτεία –και δεν ήταν λίγες– ζητούσαμε αυτό που είναι σημαντικό, την εξασφάλιση των πελατών και των διαμεσολαβούντων και, στο μέτρο του εφικτού, διαφάνεια και πληροφόρηση από την ΤτΕ, από τον Ασφαλιστικό Διαχειριστή, ακόμα και από την ΕΑΕΕ, η οποία θεωρώ ότι θα έπρεπε να πάρει θέση.
Πάντως, δεν σας κρύβω ότι ανησυχώ πάρα πολύ για το πώς εξελίσσεται η υπόθεση, τόσο για τους συνεργάτες όσο και για τους πελάτες της εταιρείας. Με ανησυχεί ακόμα περισσότερο, γιατί είναι και το πρώτο στοίχημα της αγοράς να διαχειριστεί ένα πρόβλημα έλλειψης κεφαλαίων ασφαλιστικής εταιρείας χωρίς να κλείσει η εταιρεία. Και παρότι φαινόταν να κερδίζεται αυτό το στοίχημα, έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα –πελάτες που δεν αποζημιώνονται, συνεργάτες στους οποίους δεν αποδίδονται οι προμήθειες– φοβάμαι ότι τα σημάδια δεν είναι καλά. Ελπίζω να διαψευσθώ, γιατί –το ξαναλέω– είναι ένα στοίχημα που η αγορά πρέπει να κερδίσει.

Πρέπει να υπάρχει ένα ελάχιστο πλαίσιο εξασφάλισης των δικαιωμάτων των διαμεσολαβητών και νομίζω ότι με συνεννόηση μπορεί να γίνει. Δεν χρειάζεται να διαγκωνιζόμαστε για το ποιος θα επηρεάσει ποιον, αλλά να συνεννοηθούμε μεταξύ μας.

Πώς κρίνετε, γενικότερα, τη συνεργασία των φορέων της διαμεσολάβησης με την ΤτΕ και την ΕΑΕΕ;
Δ.Γ.: Νομίζω ότι έχουμε καταφέρει να έχουμε έναν ικανοποιητικό διάλογο με τον Επόπτη, άσχετα αν συμφωνούμε ή διαφωνούμε. Προσωπικά θεωρώ ότι πρέπει να ασκούμε την κριτική μας, να δημοσιοποιούμε και κάποια πράγματα, όταν πρέπει να ασκήσουμε πίεση, αλλά δεν χρειάζονται ακρότητες. μας δυσκολεύουν στη διαπραγμάτευση. Με χαμηλούς τόνους και ισχυρή επιχειρηματολογία πετύχαμε πολύ περισσότερα, απ’ ό,τι όταν πηγαίνουμε με κραυγές. Μην ξεχνάμε είναι ο επόπτης μας.
Εμείς θέλουμε δίπλα μας και τη ΔΕΙΑ και την ΕΑΕΕ και το υπουργείο, όχι από αδυναμία αλλά από άποψη. Άλλωστε, όποτε χρειάστηκε δείξαμε ότι μπορούμε να αναπτύξουμε και άλλους τρόπους αντίδρασης.  Θεωρούμε ότι υπάρχουν ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο και που αν κάτσουμε όλοι μαζί στο τραπέζι του διαλόγου μπορούμε να βρούμε λύση. Αυτό που χρειάζεται είναι βούληση, προτεραιοποίηση και να είμαστε όλοι μαζί στο τραπέζι.

Κλείνοντας, κύριε Γαβαλάκη, θα ήθελα να μας πείτε ποιες θα είναι οι προτεραιότητες και οι στόχοι της διαμεσολάβησης για το 2017;
Δ.Γ.: Καταρχάς, η σωστή προετοιμασία και κάθε δυνατή παρέμβαση για την IDD, κι εδώ –το τονίζω ξανά– ο ρόλος των τοπικών σωματείων θα είναι καθοριστικός. Ο τρόπος που θα νομοθετηθεί η IDD είναι πολύ σημαντικός. Η ΕΕ ορίζει ένα ελάχιστο πλαίσιο εναρμόνισης. Εμείς θα προσπαθήσουμε το νομοθετικό πλαίσιο να μη γίνει πιο αυστηρό, αλλά οι κανόνες να είναι ίδιοι για όλους (διαμεσολαβητές, δίκτυα direct και bancassurance), για να γλιτώσουμε από τις αθέμιτες πρακτικές.
Ελπίζω, και αυτό προσπαθούμε να κάνουμε καταθέτοντας τις προτάσεις μας στο πλαίσιο της IDD, να βοηθήσουμε ώστε το σύστημα να παράγει διαφάνεια. Γιατί πιστεύω ότι, αν θέλουμε να ενισχύσουμε τον ρόλο μας, θα πρέπει να αγωνιζόμαστε για μεγαλύτερη διαφάνεια. μπορούμε να πιέσουμε στην κατεύθυνση των πολιτειακών θεσμών, ώστε να θεσπιστούν κανόνες διαφάνειας.
Άλλο ένα πολύ μεγάλο θέμα είναι τα εμπορικά δικαιώματα των διαμεσολαβούντων. Υπήρχε ένας νόμος του 1985 που τροποποιήθηκε το 1997 εις βάρος των διαμεσολαβούντων και θεωρούμε ότι πρέπει να διορθωθεί. Είχε γίνει μία προσπάθεια το 2012 με τον πρώην Γ.Γ. Καταναλωτή, τον κ. Σπυράκο, αλλά τελευταία στιγμή, μετά από πολλές παρεμβάσεις, το σχέδιο νόμου αποσύρθηκε λίγο πριν κατατεθεί στη Βουλή. Πρέπει να υπάρχει ένα ελάχιστο πλαίσιο εξασφάλισης των δικαιωμάτων των διαμεσολαβητών και νομίζω ότι με συνεννόηση μπορεί να γίνει. Δεν χρειάζεται να διαγκωνιζόμαστε για το ποιος θα επηρεάσει ποιον, αλλά να συνεννοηθούμε μεταξύ μας.
Ένας ακόμα σημαντικός στόχος, για το 2017, είναι η δημιουργία Επαγγελματικού Ταμείου Ασφάλισης για τους Διαμεσολαβητές όλων των βαθμίδων. Ήταν μία ιδέα που όταν τη μοιράστηκα με τους συναδέλφους μου, ενάμιση χρόνο πριν, βρήκε θετική ανταπόκριση. Μάλιστα, είχαμε αποφασίσει ήδη από τις αρχές του 2016 να προχωρήσουμε στην υλοποίησή του, όμως οι πολιτικές εξελίξεις και κυρίως ο Νόμος Κατρούγκαλου μας ανάγκασε να το αναστείλουμε, περιμένοντας να δούμε τι ακριβώς θα νομοθετηθεί. Θεωρούμε ότι τα οφέλη θα είναι πολλά. Πρώτον, δεν είναι δυνατόν ως επαγγελματίες που στηρίζουμε και προωθούμε τον 2ο και 3ο πυλώνα να μην είμαστε ασφαλισμένοι τόσο στον έναν όσο και στον άλλον πυλώνα. Δεύτερον, θα είναι μία επικουρική λύση για τη δημιουργία εφάπαξ για όλους μας, ακόμα και με λίγα χρήματα. Άλλωστε, η συμμετοχή θα είναι προφανώς προαιρετική και με μικρή ελάχιστη εισφορά, αλλά σημαντικό μακροπρόθεσμο όφελος. Τρίτον, θα έχουμε και φορολογικές ελαφρύνσεις. Μέχρι τον Μάρτιο νομίζω ότι η ΕΑΔΕ θα είναι σε θέση να ανακοινώσει περισσότερα.
Από κει και πέρα, θα συνεχίσουμε την προσπάθεια, να έρθουμε πιο κοντά με τα κατά τόπους σωματεία. Θα συνεχίσουμε να παλεύουμε για από κοινού διάλογο, με εποπτεία και ασφαλιστικές εταιρείες, για όλα τα θέματα που απασχολούν τον κλάδο, και βέβαια για μεγαλύτερη εξωστρέφεια της διαμεσολάβησης.