Τι κυοφορείται παγκόσμια για τον ασφαλιστικό κλάδο;

9

Στο editorial που υπογράφει ο Jan Monkiewicz, στην τελευταία έκδοση PROGRES (Programme on Regulation, Supervision and Legal Issues) της Geneva Association, γίνεται εμφανής, για μια ακόμα φορά, ο προβληματισμός για τους πολιτικούς ηγέτες και τις ρυθμιστικές αποφάσεις τους, που διαμορφώνουν το οικονομικό περιβάλλον του άμεσου μέλλοντος. Οι αυξημένες ρυθμίσεις που επεβλήθησαν ήδη στα τραπεζικά ιδρύματα, έχουν βέβαια σκοπό τη μακροπρόθεσμη διάσωσή τους, πάντα προκειμένου να αποφευχθούν χειρότερες συνέπειες, που θα επηρεάσουν την παγκόσμια οικονομία συνολικά, αλλά σηματοδοτούν και μια νέα εποχή για τον τρόπο λειτουργίας τους. Ποιοι αποφασίζουν, τελικά, για το μέλλον του τραπεζικού τομέα και πώς θα αντιμετωπίσουν τον ασφαλιστικό κλάδο, του οποίου οι ρυθμίσεις ακολουθούν;

Γράφει ο κ. Monkiewicz πως ήδη, από το 2008, η ρυθμιστική ατζέντα παγκοσμίως επηρεάζεται σημαντικά από τους G-20. Σημειώνεται, ωστόσο, πως οι G-20 είναι επί της ουσίας ένα δίκτυο εθνικών κυβερνήσεων, χωρίς τη νομιμοποίηση κάποιας Συνθήκης. Παρόλα αυτά, οι χώρες που εκπροσωπούνται σε αυτή την ομάδα συγκεντρώνουν το 80% του παγκόσμιου ΑΕΠ και των Διεθνών Εμπορικών Ροών και κατοικούνται από τα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού. Θα μπορούσαμε, λοιπόν, να πούμε ότι πρόκειται για ένα είδος παγκόσμιας σκιώδους κυβέρνησης, εφόσον και όλοι οι υπόλοιποι υποστηρίζουν τις αποφάσεις τους.
Τρία χρόνια πριν, κατά την κορύφωση της οικονομικής κρίσης, οι 19 αυτές χώρες και ένας εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέλαβαν την ευθύνη της δημιουργίας ενός παγκόσμιου εποπτικού και ρυθμιστικού συστήματος. Η γενικότερη ατζέντα τους περιείχε, μεταξύ άλλων, τη δέσμευση πως όλες οι οικονομικές αγορές, τα προϊόντα τους και οι συμμετέχοντες σε αυτές, θα υπόκεινται σε συγκεκριμένο ρυθμιστικό πλαίσιο ή σε εποπτεία. Συμπεριελάμβανε, επίσης, την προετοιμασία ολοκληρωμένων μέτρων, για να λυθεί το θέμα που προκύπτει με τα Οικονομικά Ιδρύματα που ενέχουν συστημικό κίνδυνο (SIFIs), και να διευθετηθούν τα προβλήματα οικονομικής σταθερότητας. Κατά τη διάρκεια της υφιστάμενης κρίσης, τα εν λόγω Ιδρύματα κρίθηκαν πολύ σημαντικά για να επιτραπεί η κατάρρευσή τους και γι’ αυτό το λόγο απορρόφησαν σημαντικότατα χρηματικά ποσά ή τους προσφέρθηκε κρατική βοήθεια. Αυτό, στη συνέχεια, μετατράπηκε σε αυξημένο έλλειμμα του δημόσιου τομέα και πυροδότησε την κρίση δημόσιου χρέους.
Στην πιο πρόσφατη συνάντησή τους, στις 3 και 4 Νοεμβρίου στις Κάννες, οι G-20 επικύρωσαν την πρώτη λίστα Οικονομικών Ιδρυμάτων μεγάλης σημασίας σε παγκόσμιο επίπεδο, τα επονομαζόμενα G-SIFIs. Στη λίστα βρίσκονται 29 οργανισμοί από όλο τον κόσμο. Συγκεκριμένα, οι Bank of America, Bank of China, Bank of  New York Mellon, Banque Populaire CdE, Barclays, BNP Paribas, Citigroup, Commerzbank, Credit Suisse, Deutsche Bank, Dexia, Goldman Sachs, Group Credit Agricole, HSBC, ING Bank, JP Morgan Chase, Lloyd’s Banking Group, Mitsubishi UFJ FG, Mizuho FG, Morgan Stanley, Nordea, Royal Bank of Scotland, Santander, Societe Generale, State Street, Sumitomo Mitsui FG, UBS, Unicredit Group και Wells Fargo. 
Η παρουσία των ιδρυμάτων σε αυτή τη λίστα, ως πολύ σημαντικά για να επιτραπεί η κατάρρευσή τους, έχει βεβαίως και το τίμημά της: ειδικές απαιτήσεις σε ό,τι αφορά τις αναλύσεις τους, υψηλότερη ικανότητα απορρόφησης ζημιών (από 1% αυξήθηκε σε 3,5%) και, κυρίως, περισσότερη εποπτεία. Η λίστα θα ανανεώνεται ετησίως. Οι απαιτήσεις ως προς τις αναλύσεις θα πρέπει να ικανοποιηθούν ως το τέλος του 2012 και οι υψηλότερες κεφαλαιακές απαιτήσεις θα ισχύσουν από το 2016.
Η λίστα με τα Ιδρύματα που ενέχουν συστημικό κίνδυνο παγκοσμίως, στον τραπεζικό τομέα, θα συμπληρωθεί και από οργανισμούς εκτός τραπεζικού κλάδου, ανάλογα με την περίπτωση. Σε ό,τι αφορά τις ασφαλιστικές εταιρείες, το θέμα θα διευθετηθεί στην προσεχή συνάντηση των G20, τον ερχόμενο Ιούνιο στο Μεξικό. Η ασφαλιστική αγορά ελπίζει πως, στη διευθέτησή του, θα ληφθούν υπόψη και οι ιδιαιτερότητες της αγοράς και των εταιρειών μελών της.