Ασφάλιση Πιστώσεων: Αυξημένη η ζήτηση της κάλυψης, αυστηρά επιλεκτική η προσφορά της

7
Στα τέλη του περασμένου Μαΐου, η είδηση για την απόφαση του Ομίλου Euler Hermes να αναστείλει μέχρι …νεωτέρας τις ασφαλίσεις των εξαγωγικών πιστώσεων προς τη χώρα μας προκάλεσε, όπως ήταν φυσικό, μεγάλη αναστάτωση και ανησυχία στον επιχειρηματικό κόσμο.

Το γεγονός ότι o μεγαλύτερος, διεθνώς, ασφαλιστής πιστώσεων επέλεξε να μειώσει την έκθεσή του στη χώρα μας μπορεί να γίνει κατανοητό στα πλαίσια της ασφαλιστικής επιχειρηματικής πρακτικής. Οι ασφαλιστικές εταιρείες, σε κάθε περίπτωση, σταθμίζουν τον κίνδυνο, όπως εν προκειμένω τον πιστωτικό, και τοποθετούνται με τρόπο που η ανάληψή του να μην απειλεί τα συμφέροντά τους και τα συμφέροντα των πελατών τους.

Βέβαια, από την άλλη, οι συνέπειες μιας τέτοιας επιλογής για τις ελληνικές επιχειρήσεις, τις πολλαπλά δοκιμαζόμενες στην εποχή μας, είναι εξαιρετικά σοβαρές. Και μάλιστα οι συνέπειες αφορούν ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων: τις αμιγώς 
εισαγωγικές, για προφανείς λόγους, τις εξαγωγικές παραγωγικές επιχειρήσεις, που εξαρτούν την παραγωγή και τη λειτουργία τους από εισαγόμενες πρώτες ύλες, προϊόντα και μηχανήματα, καθώς και τις αμιγώς εμπορικές εξαγωγικές επιχειρήσεις. Το γιατί συμβαίνει αυτό εξηγείται εν πολλοίς από τις πρώτες αντιδράσεις μερίδας του επιχειρηματικού κόσμου, όπως ενδεικτικά τις καταγράφουμε στη συνέχεια.

Την απάντηση στο γιατί η Euler Hermes έλαβε τη συγκεκριμένη απόφαση, τη δίνει ο CEO της θυγατρικής της στην Ελλάδα, κ. Stephane Rutili, στον οποίο απευθύναμε το σχετικό ερώτημα. 
Αξιοποιώντας την ευκαιρία της επικοινωνίας, ρωτήσαμε τον κ. Rutili και για την πολιτική ανάληψης κινδύνων της Euler Hermes Emporiki εντός των συνόρων της χώρας μας, υπό τις παρούσες συνθήκες (οικονομικές, πολιτικές, κοινωνικές) που επικρατούν, ενώ παράλληλα απευθυνθήκαμε και στην έτερη εξειδικευμένη εταιρεία ασφάλισης πιστώσεων στην ελληνική αγορά, την Atradius Credit Insurance N..V., με αντίστοιχα ερωτήματα, επί των οποίων τοποθετήθηκε ο Managing Director, κ. Μάκης Τζέης.
Σημειώνουμε ότι η Euler Hermes Emporiki εκπροσωπεί στη χώρα μας τον Όμιλο Euler Hermes, βασικός μέτοχος του οποίου είναι ο Όμιλος Allianz. 
Κύριος μέτοχος του Ομίλου Atradius είναι ο ισπανικός ασφαλιστικός όμιλος Grupo Catalana Occidente (GCO). Το ελληνικό υποκατάστημα της Atradius ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1998, παρέχοντας υπηρεσίες ασφάλισης εμπορικών πιστώσεων και είσπραξης επισφαλών απαιτήσεων.

Ανάστατος ο επιχειρηματικός κόσμος της χώρας
Βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας…

Το μέγεθος του προβλήματος που δημιουργεί στις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις η απόφαση της Euler Hermes να εξαιρέσει την Ελλάδα από τις ασφαλίσεις εξαγωγικών πιστώσεων περιέγραψε σε αρκετά δραματικό τόνο η κα Χριστίνα Σακελλαρίδη, Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, κάνοντας λόγο για βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας. H κα Σακελλαρίδη δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η απόφαση αυτή, σε συνδυασμό με την προηγούμενη αντίστοιχη κίνηση της COFACE το περασμένο φθινόπωρο, αποτελεί βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας, που συγκλονίζει ολόκληρη την παραγωγική και εμπορική βάση της χώρας. Η άρνηση των διεθνών κολοσσών της ασφάλισης πιστώσεων περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες της χώρας για εισαγωγές προϊόντων, αλλά και πρώτων υλών που χρησιμοποιούν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις για την παραγωγή των προϊόντων τους».

Στο δελτίο τύπου (της 31ης Μαΐου) του Συνδέσμου, μάλιστα, υπογραμμιζόταν χαρακτηριστικά ότι το 65% των ελληνικών εξαγωγών έχει ως προορισμό τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ από τις χώρες της Ε.Ε. προέρχεται το 50% των εισαγόμενων στην Ελλάδα προϊόντων και πρώτων υλών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, στο δελτίο τύπου του Συνδέσμου, περιλαμβανόταν η …υπόμνηση ότι, «στις 20 Απριλίου του 2012, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με δική της πρωτοβουλία, προχώρησε σε Τροπολογία Ανακοίνωσης, χαρακτηρίζοντας την Ελλάδα ως “Non-Marketable Country”, δηλαδή χώρα “εκτός ΟΟΣΑ”, προκειμένου οι ιδιωτικοί οργανισμοί ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων να μπορούν να ασφαλίζουν τις εξαγωγικές πιστώσεις προς την Ελλάδα, εφόσον τα Υπουργεία Οικονομικών των χωρών μελών συμφωνούν να παράσχουν καλύψεις σε περιπτώσεις αποζημιώσεων». Καταλήγοντας, ο ΠΣΕ δια της Προέδρου του απηύθυνε δημόσιο κάλεσμα στους, τότε, Πρωθυπουργό, Υπουργό Οικονομικών και Υπουργό Ανάπτυξης «να προχωρήσουν σε διάβημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την επίλυση του προβλήματος».

Το ελληνικό εμπόριο σε …αχαρτογράφητα νερά
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, από την πλευρά της, παρομοίασε το ελληνικό εμπόριο με πλεούμενο που εισέρχεται σε «αχαρτογράφητα νερά», υπονοώντας μ’ αυτόν τον εύγλωττο παραλληλισμό τους κινδύνους που ελλοχεύουν για το ελληνικό εμπόριο από την αναστολή της ασφάλισης των εξαγωγών προς την Ελλάδα. Είναι σημαντικό να λεχθεί ότι η ΕΣΕΕ στην ανακοίνωσή της (της 1ης Ιουνίου) υπογράμμιζε τη σημαντική συμβολή των ασφαλιστικών εταιρειών στην εμπέδωση κλίματος ασφάλειας και εμπιστοσύνης στην αγορά, «προϋποθέσεις απαραίτητες για την ανάπτυξη του εμπορίου και την απρόσκοπτη τροφοδοσία των καταναλωτών», ενώ ειδικά για τις ασφαλίσεις πιστώσεων αναφερόταν στον καθοριστικό ρόλο τους στα πλαίσια του διεθνούς εμπορίου: «Η ασφάλιση των πιστώσεων θεωρείται ως αναπόσπαστο τμήμα του διεθνούς εμπορίου, αφού διασφαλίζει την ομαλή διεξαγωγή της συναλλαγής».

Καταστροφική για την εγχώρια βιομηχανία-βιοτεχνία η αναστολή της κάλυψης
Η αναστολή της κάλυψης των εξαγωγικών πιστώσεων “μεταφράζεται” σε πολύ μεγάλο κόστος, δυσβάστακτο ίσως για τους  Έλληνες εισαγωγείς, οι οποίοι, όπως σημείωνε η ΕΣΕΕ, «θα πρέπει να προεξοφλούν εις ολόκληρο, και μάλιστα τοις μετρητοίς, τις παραγγελίες τους». Η εξέλιξη αυτή για το εμπόριο αλλά και για την εγχώρια βιομηχανία-βιοτεχνία χαρακτηριζόταν από την ΕΣΕΕ εξαιρετικά ανησυχητική, αν όχι καταστροφική, καθότι «η αξία των εισαγωγών των αγαθών στη χώρα για το 2011 ανήλθε σε 54,3 δισ. ευρώ, ενώ μετά τη διακοπή κάλυψης από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες εκτιμάται πως θα απαιτηθούν περίπου 20 δις ευρώ μετρητά για την προμήθεια της ελληνικής αγοράς με πρώτες ύλες, καύσιμα, φάρμακα, και άλλα αγαθά». Εάν επιβεβαιωθούν αυτές οι εκτιμήσεις, τότε, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, αναμένονται περαιτέρω αυξήσεις σε βιομηχανικά προϊόντα, καύσιμα, τρόφιμα, φάρμακα, κ.ο.κ., ενώ άμεσα ορατός είναι και ο κίνδυνος κατάρρευσης της εγχώριας αγοράς και δημιουργίας ελλείψεων στα ράφια.

Η αδυναμία προπληρωμής των παραγγελιών θέτει σε κίνδυνο ακόμα και υγιείς επιχειρήσεις
Τον κίνδυνο επιβράδυνσης ή και διακοπής της παραγωγικής διαδικασίας πολλών υγιών επιχειρήσεων στη χώρα μας, εξαιτίας της αδυναμίας προπληρωμής των παραγγελιών τους, επισήμανε και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, αναφέροντας, σε σχετική ανακοίνωσε που εξέδωσε στις 5 Ιουνίου, σειρά προβλημάτων που αντιμετωπίζουν ήδη οι εξαγωγείς. Μεταξύ άλλων σημείωνε:

«Η αρνητική αυτή εξέλιξη έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά άλλων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν ήδη οι εξαγωγείς, με σημαντικότερο όλων αυτό της ρευστότητας. Πέρα από την παράνομη στάση πληρωμών του ελληνικού κράτους προς τις εξαγωγικές επιχειρήσεις και την μη απόδοση του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ, έχει επέλθει και μία σημαντική επιδείνωση των όρων πληρωμής τον τελευταίο χρόνο για τους εξαγωγείς. Ολοένα περισσότερες είναι πλέον οι επιχειρήσεις, οι οποίες αντιμετωπίζουν δραστική και ραγδαία μονομερή αλλαγή των –μέχρι πρότινος υφιστάμενων– όρων πληρωμής προς τους προμηθευτές τους,  χωρίς ουσιαστικά να έχει προκύψει κάποια αρνητική μεταβολή στα οικονομικά δεδομένα των επιχειρήσεων και στη φερεγγυότητά τους. Επίσης, παρατηρείται έντονα το φαινόμενο της μη αποδοχής των εγγυητικών των ελληνικών τραπεζών και της απαίτησης για ρήτρες καλής εκτέλεσης από τους αλλοδαπούς συνεργάτες». 

Οι θέσεις, εκτιμήσεις και προβλέψεις των συλλογικών φορέων εμπόρων και εξαγωγέων, τις οποίες παραθέσαμε συνοπτικά και “δειγματοληπτικά”, καθιστούν σαφές και στον πλέον “ανυποψίαστο” αναγνώστη πόσο καθοριστική και ουσιαστική είναι η ασφαλιστική κάλυψη των εμπορικών πιστώσεων και, παράλληλα, τι σημαίνει η αναστολή της κάλυψης αυτής, τόσο για τις ίδιες τις θιγόμενες επιχειρήσεις όσο και για την ελληνική επιχειρηματικότητα, εν γένει, αλλά και τον  Έλληνα καταναλωτή.

Οι θέσεις των ασφαλιστών πιστώσεων

Stephane Rutili CEO της Euler Hermes Emporiki: «Εάν η κατάσταση βελτιωθεί, η Euler Hermes θα επανεξετάσει την απόφασή της»

To πρώτο ερώτημα που θέσαμε στον  κ. Stephane Rutili ήταν σε ποια δεδομένα και ποιες προβλέψεις που αφορούν την ελληνική οικονομία βασίστηκε η Euler Hermes, για να λάβει την απόφαση να αναστείλει την ασφαλιστική κάλυψη των εξαγωγών προς την Ελλάδα. 

Ο κ. Rutili μας απάντησε ως εξής: «Η Euler Hermes πιστεύει πως η Ελλάδα θα παραμείνει στην ευρωζώνη.
Εξαιτίας, όμως, της τρέχουσας πολιτικής αβεβαιότητας και της επιδείνωσης της οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα, οι εξαγωγές στη χώρα έχουν γίνει εξαιρετικά επικίνδυνες. Ακόμα και μετά το αποτέλεσμα των πρόσφατων εκλογών, όπου πλειοψήφησε ένα κόμμα υπέρ των μεταρρυθμίσεων και της μείωσης του ελλείμματος, οι μελλοντικές εξελίξεις παραμένουν αβέβαιες, λόγω της βαθιάς ύφεσης και του συνεπακόλουθου ελλειμματικού προϋπολογισμού. 
Οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ήδη επηρεαστεί σημαντικά από το δύσκολο περιβάλλον.
Παρακολουθούμε στενά τους τελευταίους μήνες την επιδείνωση της κατάστασης στην Ελλάδα. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου κατορθώσαμε να διατηρήσουμε τις καλύψεις μας για μεγαλύτερο διάστημα από άλλους συναδέλφους μας, προκειμένου να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας. Μπορέσαμε να διατηρήσουμε υψηλό επίπεδο κάλυψης μέχρι και το Μάιο, προκειμένου να στηρίξουμε τους πελάτες μας στις συναλλαγές τους με την Ελλάδα.
Λόγω της συνεχιζόμενης αβεβαιότητας (πολιτική, αναστολή της χρηματοδοτικής στήριξης, ύφεση της ελληνικής οικονομίας) δεν μπορούμε στο εξής να παρέχουμε νέα ασφαλιστική κάλυψη για εξαγωγές στην Ελλάδα. Δεν έχουμε την ελάχιστη απαιτούμενη δυνατότητα πρόβλεψης για να εξασφαλίσουμε τη διατήρηση των πιστωτικών ορίων μας. Ως αποτέλεσμα αποφασίσαμε να μειώσουμε σημαντικά την έκθεσή μας στον εξαγωγικό προς την Ελλάδα τομέα. 
Προτεραιότητά μας είναι να προστατεύσουμε τους πελάτες μας από απώλειες που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο τις επιχειρήσεις τους. Εξακολουθούμε να καλύπτουμε αποστολές προς την Ελλάδα που έγιναν πριν το τέλος του Μαΐου και παραμένουμε σε στενή επικοινωνία με τους ασφαλισμένους μας, προκειμένου να εξηγήσουμε την πολιτική μας και να εξετάσουμε τις απαιτήσεις τους.
Εάν η κατάσταση βελτιωθεί, η Euler Hermes θα επανεξετάσει την απόφασή της».

Με το δεδομένο ότι η εγχώρια βιομηχανία και βιοτεχνία, αλλά και το εμπόριο θα υποστούν σοβαρές συνέπειες από τη μη κάλυψη των εξαγωγών προς την Ελλάδα, ρωτήσαμε τον κ. Rutili ποια πολιτική ακολουθεί πλέον η Euler Hermes Emporiki όσον αφορά στην ανάληψη κινδύνων στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα. Ρωτήσαμε αν η Εταιρεία έχει μειώσει τα παρεχόμενα όρια κάλυψης και βάσει ποιων κριτηρίων, αν υπάρχουν συγκεκριμένοι επιχειρηματικοί κλάδοι που θεωρούνται υψηλού ρίσκου, με αποτέλεσμα να μην παρέχει η Εταιρεία ασφαλιστική κάλυψη, και τι αφορούσαν κυρίως οι εργασίες της Εταιρείας του στη χώρα μας στη διάρκεια του 2011.
Στην απάντησή του ο κ. Rutili μας ανέφερε τα ακόλουθα:
«Αυτή τη στιγμή παρέχουμε ασφαλιστική κάλυψη για εμπορική δραστηριότητα εντός των συνόρων της χώρας (εσωτερικό εμπόριο) και επίσης καλύπτουμε, κατά περίπτωση, ορισμένες εξαγωγικές συναλλαγές. Η προσέγγισή μας όσον αφορά το underwriting είναι προσεκτική και πλήρως ευθυγραμμισμένη με την εγχώρια οικονομική ανάπτυξη.
Η Euler Hermes Emporiki είναι ο ηγέτης στην ελληνική ασφαλιστική αγορά πιστώσεων για πολλά χρόνια. Συνδυάζουμε τη βαθιά γνώση της ελληνικής αγοράς με τη μοναδική μας τεχνογνωσία στις ασφάλειες πιστώσεων, την τεχνολογική βάση και το επιχειρηματικό μοντέλο του ομίλου Euler Hermes. Συνυπολογίζοντας τις τοπικές ιδιαιτερότητες και ανάγκες, προσφέρουμε προϊόντα και υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις ελληνικές επιχειρήσεις. 
Η Euler Hermes Emporiki ήταν η πρώτη επιλογή για τις ελληνικές εταιρείες τα τελευταία δέκα χρόνια σε ό,τι αφορά την ασφάλιση πιστώσεων. Οι ελληνικές επιχειρήσεις όπως και οι μεσίτες ασφαλίσεων πιστώσεων μας εμπιστεύονται. Οι υπάρχοντες πελάτες και συνεργαζόμενοι μεσίτες γνωρίζουν ότι μπορούν να βασιστούν σε εμάς και αποτελούν την καλύτερη διαφήμισή μας. Επομένως, όχι μόνο διατηρούμε τις υπάρχουσες συνεργασίες και πελάτες μας, αλλά κερδίζουμε και νέους. Αυτό αποτελεί τιμή για εμάς και μας δημιουργεί την υποχρέωση να συνεχίσουμε να ενεργούμε με επαγγελματικό και υπεύθυνο τρόπο».

Στο ερώτημα πώς διαμορφώνεται ο ρόλος και οι δυνατότητες του ασφαλιστή πιστώσεων, στη σημερινή ελληνική οικονομική πραγματικότητα, αν μπορεί, δηλαδή, να σταθεί στο πλευρό του  Έλληνα επιχειρηματία και να τον βοηθήσει ουσιαστικά στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση του πιστωτικού κινδύνου, ο κ. Rutili μας απάντησε ως εξής: 

«Τα τελευταία δύο χρόνια, σε αντίθεση με προηγούμενα έτη, είναι αυξημένος ο αριθμός των εταιρειών παγκοσμίως που αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητα της ασφάλισης πιστώσεων. Μέσω της εδραιωμένης παρουσίας μας στην ελληνική ασφαλιστική αγορά έχουμε δημιουργήσει μακροχρόνιες συνεργασίες με τοπικούς και διεθνείς πελάτες, οι οποίες υπήρχαν και πριν τις τρέχουσες δυσκολίες. Τότε όπως και τώρα συνεχίζουμε να στηρίζουμε τις ελληνικές επιχειρήσεις μέσα από ένα τρίπτυχο ωφελειών: την Πρόληψη και την Αποζημίωση αλλά και τη Συγκέντρωση των πιθανών επισφαλειών. Η στενή συνεργασία με τους πελάτες μας μεγιστοποιεί τα οφέλη αυτά. Στο υπάρχον περιβάλλον, η αξιολόγηση του κινδύνου και της κάλυψης παραμένει μια κρίσιμη και σημαντική υπηρεσία. 
Η Euler Hermes Emporiki υποστηρίζει υπεύθυνα τους υπάρχοντες και τους νέους ασφαλισμένους. 
Παρακολουθούμε ενεργά την πιστοληπτική ικανότητα των πελατών των ασφαλισμένων μας. Αυτό το κάνουμε συγκεντρώνοντας πληροφορίες για αυτούς τους πελάτες από διάφορες πηγές, συμπεριλαμβανομένων επισκέψεων στους πελάτες, δημόσια αρχεία, πληροφορίες που μας δίνουν άλλοι ασφαλισμένοι μας που συναλλάσσονται με τον ίδιο πελάτη, αποδείξεις οικονομικών καταστάσεων και παρελθούσες αναφορές οφειλών. Οι πληροφορίες αυτές ανανεώνονται συνεχώς και διασταυρώνονται. Αν οι πληροφορίες μας δείχνουν πως ο πελάτης κάποιου ασφαλισμένου μας αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες, θα ενημερώσουμε τον ασφαλισμένο μας για τον αυξημένο κίνδυνο και θα τον βοηθήσουμε να καταλήξει σε ένα σχέδιο για τον περιορισμό και την αποφυγή απώλειας.
Ενώ η ασφάλιση πιστώσεων αποζημιώνει ζημιές που υπέστη ο ασφαλισμένος από τη μη καταβολή των εμπορικών χρεών, ο απώτερος στόχος είναι να βοηθάμε τις επιχειρήσεις των πελατών μας να αποφεύγουν καταστροφικές απώλειες και να αυξάνουν την κερδοφορία τους. Το κλειδί για αυτό βρίσκεται στην ικανότητά μας να συγκεντρώνουμε εμπεριστατωμένες πληροφορίες για εταιρείες, τομείς και οικονομικές τάσεις, ώστε οι ασφαλισμένοι μας να μπορούν να λαμβάνουν ενημερωμένοι αποφάσεις σχετικά με τις πιστώσεις τους και έτσι να αποφεύγουν και να ελαχιστοποιούν προβλέψιμες απώλειες.
Η Euler Hermes Emporiki είναι η ελληνική θυγατρική του ομίλου Euler Hermes, του παγκόσμιου ηγέτη στις ασφάλειες Πιστώσεων. Σήμερα εξακολουθεί να είναι η μοναδική ελληνική εταιρεία που δραστηριοποιείται αποκλειστικά σε αυτό τον κλάδο ασφαλίσεων. Ο όμιλος Euler Hermes αξιολογήθηκε με ΑΑ- από την Standard & Poor’s (Ιούλιος 2011).
Εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε τις ελληνικές επιχειρήσεις σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, μέσω της βαθιάς μας γνώσης της αγοράς και του κλάδου, της σεβαστής μας θέσης στην ελληνική αγορά ασφάλισης πιστώσεων και της οικονομικής μας σταθερότητας.
Θα ήθελα να σας υπενθυμίσω πως η Euler Hermes Emporiki ήταν μία από τις πρώτες εταιρείες που προέβλεψαν ήδη από τα μέσα του 2008 την ελληνική οικονομική κρίση που ερχόταν. Ξεκινήσαμε να προετοιμαζόμαστε για τη συνεχή υποστήριξη των πελατών και των μεσιτών με τους οποίους συνεργαζόμασταν. Η αγορά έχει αναγνωρίσει τη δέσμευσή μας και την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών διαχείρισης πιστώσεων που παρέχουμε. Λειτουργούμε επιπλέον ως πηγή συνέπειας μέσω της συνεχούς αξιολόγησής μας και της αντιμετώπισης κινδύνων, ενώ συνεχίζουμε να αναζητούμε ευκαιρίες για να εξυπηρετούμε καλύτερα τους πελάτες μας σε αυτή τη δύσκολη περίοδο».

Μάκης Τζέης, Managing Director  Atradius Credit Insurance N.V.: «Ενδελεχής αξιολόγηση των υποψηφίων πελατών και των οφειλετών τους»

Η πολιτική ανάληψης κινδύνων που ακολουθεί η Atradius Credit Insurance N.V. στη χώρα μας σήμερα, τα παρεχόμενα όρια κάλυψης και αν τυχόν υπάρχουν συγκεκριμένοι επιχειρηματικοί κλάδοι που η Εταιρεία δεν παρέχει ασφαλιστική κάλυψη ήταν το περίγραμμα του πρώτου ερωτήματος που θέσαμε στον κ. Τζέη. Ζητήσαμε επίσης να μας πει τι αφορούσαν κυρίως οι εργασίες της Εταιρείας του στη χώρα μας στη διάρκεια του 2011. 

Ο κ. Τζέης μας απάντησε ως εξής:
«Σκοπός της ασφάλισης πιστώσεων είναι να σταθεί αρωγός στο Λήπτη της Ασφάλισης όσον αφορά στις επί πιστώσει πωλήσεις του, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μέσα από την αξιολόγηση των οφειλετών του Ασφαλισμένου, επιτυγχάνεται η υγιής αύξηση των πωλήσεων και η κατά το μέγιστο δυνατό πρόληψη του κινδύνου της μη πληρωμής. Στα πλαίσια αυτά η Atradius, συνεκτιμώντας το οικονομικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται οι ελληνικές εταιρείες και εστιάζοντας πρωτίστως στην εξέταση των οικονομικών τους στοιχείων, παρέχει κάλυψη προς τους ασφαλισμένους της, ώστε να ελαχιστοποιήσουν τον πιστωτικό κίνδυνο. 
Η προσέγγιση των οικονομικών μας αναλυτών είναι απόλυτα εξατομικευμένη ανά οφειλέτη και επ’ ουδενί δεν στηρίζεται σε κατηγοριοποιήσεις εξαιρούμενων από την ασφαλιστική κάλυψη κινδύνων/κλάδων.
Η αναπτυξιακή μας πολιτική χαρακτηρίζεται από την επιλεκτική πρόσκτηση νέων πελατών και όχι από την αλόγιστη αύξηση του πελατολογίου μας. Αυτό μας εξασφάλισε –εκτός από την αύξηση του κύκλου εργασιών– την ελαχιστοποίηση του ηθικού κινδύνου και την καλή διατηρησιμότητα του πελατολογίου μας, ακόμη και κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών (2009 και εξής), όπου η ελληνική οικονομία δοκιμάζεται σκληρά. 
Σαφής προσανατολισμός της Εταιρείας μας είναι η υγιής ανάπτυξη του πελατολογίου μας. Στα πλαίσια αυτά γίνεται ενδελεχής αξιολόγηση των υποψηφίων πελατών και των οφειλετών τους, ώστε να ελαχιστοποιηθεί ο ηθικός κίνδυνος και να παρασχεθεί στο Λήπτη της Ασφάλισης η μέγιστη δυνατή ασφαλιστική κάλυψη, η οποία και θα ανταποκρίνεται στις εξατομικευμένες ανάγκες και χαρακτηριστικά της επιχείρησής του.
Στο πελατολόγιο της Εταιρείας μας περιλαμβάνονται επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Εξάλλου, συγκριτικό πλεονέκτημα της Atradius αποτελεί το γεγονός ότι δύναται να παράσχει κάλυψη σε παγκόσμια κλίμακα, πάντα βέβαια σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ενδεχόμενα ισχύουν ανά χώρα και οι οποίοι αφουγκράζονται τις ιδιαίτερες συνθήκες που ισχύουν σε αυτές».

Στο ερώτημα αν ο ασφαλιστής πιστώσεων μπορεί να σταθεί ουσιαστικά στο πλευρό του Έλληνα επιχειρηματία, στο σημερινό ευμετάβλητο οικονομικό περιβάλλον, και να τον βοηθήσει στην πρόληψη και την αντιμετώπιση του πιστωτικού κινδύνου, ο κ. Τζέης τοποθετήθηκε ως εξής:
«Σε μια εποχή που οι οικονομικές εξελίξεις μεταβάλλονται συνεχώς και ως εκ τούτου αλλάζει ταχύτατα και η οικονομική κατάσταση των οφειλετών ενός Ασφαλισμένου, η ασφάλιση πιστώσεων καθίσταται περισσότερο από ποτέ ως το απαραίτητο εκείνο εργαλείο που θα συμβάλει στην αξιολόγηση του πιστωτικού κινδύνου. 
Ειδικότερα, σε μια εποχή που πολλές ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν την εξωστρέφεια, η συνεργασία με μια παγκόσμιας παρουσίας ασφαλιστική εταιρεία πιστώσεων αποτελεί καθοριστικής σημασίας παράμετρο για την επιτυχή έκβαση του εν λόγω εγχειρήματος.
Στα χρόνια της παρουσίας της στην Ελλάδα η Atradius έχει διαγράψει μια σταθερή και ανοδική πορεία, επιτυγχάνοντας να περιλαμβάνεται στις σταθερές επιλογές των Ελλήνων επιχειρηματιών και των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.
Οι μελλοντικοί στόχοι του υποκαταστήματός μας συνίστανται στην περαιτέρω ανάπτυξη στην ελληνική αγορά και στην παροχή προς τους Ασφαλισμένους και Συνεργάτες μας ασφαλιστικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου καθώς και πρωτοποριακών ασφαλιστικών προϊόντων.
Πρώτιστη προτεραιότητά μας είναι, μέσω των υπηρεσιών που παρέχουμε, να προφυλάξουμε τους Ασφαλισμένους μας από τον αυξημένο κίνδυνο της αφερεγγυότητας που ενέχει το σύγχρονο εμπόριο και ταυτόχρονα να προστατεύσουμε το cash flow της επιχείρησής τους, επιτρέποντας έτσι την ανάπτυξη των εργασιών τους».
 
Αυξημένη η ζήτηση για ασφάλιση Πιστώσεων

Τόσο ο κ. Rutili όσο και ο κ. Τζέης επισήμαναν την αύξηση της ζήτησης που παρατηρείται για ασφάλιση πιστώσεων. Ο κ. Τζέης, μάλιστα, μας ανέφερε σχετικά ότι η ζήτηση έχει αυξηθεί κατά 30% τα τελευταία χρόνια, λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας και της γενικότερης ύφεσης. Το γιατί συμβαίνει αυτό είναι προφανές, αν σκεφτούμε ότι η ασφάλιση των πιστώσεων προστατεύει την εταιρεία από τον κίνδυνο της μη πληρωμής των οφειλετών της. Με απλά λόγια, εάν ένας πελάτης της x εταιρείας αδυνατεί να την πληρώσει, είτε επειδή έγινε αφερέγγυος (πτώχευσε) είτε επειδή αντιμετωπίζει οικονομική αδυναμία, τότε τη ζημία/τα λεφτά που λείπουν θα τα πληρώσει η ασφαλιστική εταιρεία. Η ασφαλιστική κάλυψη παρέχεται στην εταιρεία/Ασφαλισμένο μέσω πιστωτικών ορίων (πλαφόν) τα οποία τα ζητά ο Ασφαλισμένος και τα οποία εγκρίνει ο Ασφαλιστής, αφού πρώτα αξιολογήσει τον κάθε οφειλέτη για τον οποίο έγινε αίτηση πιστωτικού ορίου. Έτσι, ο Ασφαλισμένος, με το πιστωτικό όριο που λαμβάνει, ασφαλίζει/εξασφαλίζει τα υπόλοιπά του προς τον εν λόγω οφειλέτη μέχρι του ορίου αυτού. Όπως μας ανέφερε ο κ. Τζέης, το πολύ 6 μήνες από την ημε-
ρομηνία πληρωμής του τιμολογίου ο ασφαλισμένος αποζημιώνεται από τον ασφαλιστή μέχρι και το 80% της απαίτησης –αυτό ισχύει τόσο για πελάτες εσωτερικού όσο και εξωτερικού.
Το γεγονός ότι, σε αυτή τη δύσκολη για τη χώρα μας συγκυρία, τόσο ο κ. Rutili όσο και ο κ. Τζέης δηλώνουν ότι επιθυμούν την περαιτέρω ανάπτυξη των εργασιών των εταιρειών τους στην ελληνική αγορά –φυσικά, με ενδελεχή αξιολόγηση των υποψηφίων πελατών και των οφειλετών τους και προσεκτικό underwriting– εκλαμβάνεται θετικά και καταδεικνύει υπεύθυνη στάση, όπως υπαγορεύει και επιτάσσει η ασφαλιστική πρακτική.
Θετικά εκλαμβάνεται φυσικά και το …παράθυρο που αφήνει ανοιχτό ο κ. Rutili, για επανεξέταση της απόφασης της Euler Hermes αναφορικά με την ασφάλιση των εξαγωγών προς τη χώρα μας, αν η κατάσταση βελτιωθεί. Φυσικά, όλοι σ’ αυτό προσβλέπουμε, στη βελτίωση της κατάστασής μας ως χώρα, άλλοι ευελπιστώντας και άλλοι απαισιοδοξώντας. Κλείνοντας, επισημαίνουμε ένα ερώτημα που θέσαμε και για το οποίο δεν λάβαμε απάντηση από τους επικεφαλής των δύο εταιρειών πιστώσεων.
Το ερώτημα αφορούσε στο αν οι μητρικοί τους όμιλοι έχουν λάβει, στο παρελθόν,  απόφαση αναστολής των εξαγωγικών πιστώσεων προς άλλη/άλλες χώρες και για ποιους λόγους έγινε αυτό. 
Το γεγονός ότι δεν λάβαμε απάντηση μας κάνει να αναρωτιόμαστε: οι συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα και είναι η αιτία της αναστολής της κάλυψης, είναι αποκλειστικά και μόνον ελληνικό φαινόμενο; 
Ανάλογες οικονομικές δυσκολίες και πιστωτικούς κινδύνους δεν βιώνουν σήμερα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Εφαρμόζονται τα …ίδια μέτρα και σταθμά και γι’ αυτές ή η Ελλάδα αποτελεί …μοναδική περίπτωση; 

 

Επιμέλεια: Σούλα Κορμά